Opalanie

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Koenzym Q10

Opalanie się to jedna z ulubionych czynności ludzi na całym świecie. Z chęcią rozkładamy ręczniki plażowe nad morzem, jeziorami czy zbiornikami wodnymi, aby korzystać z pięknej pogody. Równie chętnie korzystamy z dobrodziejstw słońca na własnych balkonach lub w ogródkach. Z całą pewnością opalona skóra ma wielu zwolenników i kojarzona jest ze zdrowiem. Czy rzeczywiście jest to zdrowe?

Opalanie

Na czym polega opalanie?

Naturalne opalanie na zewnątrz wymaga długiej ekspozycji ciała na słońce. Wystarczy zdjąć ubranie i położyć się na trawie, aby na koniec dnia cieszyć się ciemniejszym odcieniem skóry. Istnieją także inne, sztuczne metody opalania, jak np. korzystanie z solarium. Aby zmniejszyć ryzyko poparzeń skóry w solarium, wprowadzono europejską normę, która określa maksymalną wartość promieniowania jakie może być emitowane przez lampy solaryjne. Wynosi ona 0,3 W/m2. Osoby chcące cieszyć się opaloną skórą mogą także wybrać opalanie natryskowe, polegające na nałożeniu mgiełki z preparatu brązującego na całe ciało w gabinecie kosmetycznym. Każda z powyższych metod wiąże się z pewnymi zagrożeniami, jeśli nie będzie wykonywana zgodnie z metodyką i rozwagą.

Warto przybliżyć jednak naturalne opalanie, ponieważ to właśnie ono jest najczęściej praktykowaną formą. Na czym dokładnie polega? Opalenizna to nic innego jak naturalna ochronna reakcja skóry na promieniowanie UV emitowane przez słońce. Pod jego wpływem melanocyty (komórki barwnikowe w skórze) wydzielają melaninę (barwnik odpowiadający za brązowe zabarwienie skóry). Melanina absorbuje i rozprasza promieniowanie UV, a także neutralizuje wolne rodniki z nim związane. Można zatem podsumować, że powstawanie opalenizny to sposób obrony organizmu przed utratą zdrowia.

Czy opalanie jest zdrowe?

Kąpiele słoneczne uznawane są za zdrowe, jednak wyłącznie wtedy gdy brane są w umiarkowanej ilości i z zastosowaniem odpowiednich środków ochronnym. Opalanie się w nadmiarze jest szkodliwe i wiąże się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Promieniowanie UV jest czynnikiem ryzyka nowotworów skóry, zwłaszcza czerniaka. Nadmierna ekspozycja skóry na słońce przyczynia się do powstawania oparzeń i uszkodzeń skóry, zwłaszcza u osób z jasną karnacją oraz u dzieci. Szacuje się, że trzy oparzenia w wieku dziecięcym znacznie zwiększają ryzyko wystąpienia czerniaka w wieku dorosłym.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Ponadto nadmiar promieniowania UV uszkadza włókna kolagenowe i elastynowe w skórze, wskutek czego traci ona swoją sprężystość i jędrność. Efektem jest powstawanie zmarszczek i szybsze starzenie się. Gdy opalamy się bez ochrony oczu możemy skutecznie popsuć sobie wzrok. Wzrasta bowiem ryzyko uszkodzeń soczewki oka, co przyspiesza rozwój zaćmy.

Opalanie a witamina D

Pod wpływem promieniowania słonecznego dochodzi jednak do naturalnej syntezy witaminy D w organizmie, której zapotrzebowania nie jesteśmy w stanie pokryć wyłącznie wraz z dietą. Wykazano, że przebywanie na świeżym powietrzu już 15 minut dziennie w godzinach 10-15 wystarczy do utrzymania prawidłowego poziomu witaminy D. Należy przy tym jednak odkryć przynajmniej 20% swojego ciała i nie stosować przy tym kremów z filtrami UV, które blokują syntezę witaminy D.

Jak zdrowo się opalać?

Opalanie się to nie to samo co przebywanie na świeżym powietrzu, raczej nie można określić go jako zdrowe. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie spacer po parku czy plaży, aktywność fizyczna na świeżym powietrzu czy skoszenie trawnika w stroju kąpielowym niż wielogodzinne leżenie bez ruchu na intensywnym słońcu. Jeśli jednak chcemy się opalać, warto robić to z głową. Oto najważniejsze zasady:

  • nie opalamy się w godzinach największego słońca, a więc w okolicach godziny 12:00;
  • zawsze stosujemy krem z filtrem UV na całe odkryte ciało, obowiązkowo SPF 50+ na twarz;
  • podczas opalania się nosimy dobre okulary przeciwsłoneczne;
  • pijemy dużo wody, aby uniknąć odwodnienia i zmniejszyć suchość skóry;
  • unikamy picia napojów alkoholowych;
  • zawsze posiadamy przewiewne nakrycie głowy, najlepiej kapelusz z rondem lub czapkę z daszkiem, które dodatkowo osłonią naszą twarz;
  • często zmieniamy pozycje;
  • jeśli w międzyczasie wchodzimy do wody, zawsze po wyjściu z niej ponownie nakładamy krem z filtrem UV.

Pamiętajmy, że gdy tylko zaczniemy czuć dyskomfort lub pieczenie skóry, musimy jak najszybciej zejść ze słońca.

Opalanie się – przeciwwskazania

Opalanie się nie jest zdrową praktyką dla każdego dorosłego człowieka, jednak w niektórych przypadkach jest wyjątkowo przeciwwskazane. Do przeciwwskazań tych zaliczamy:

Z opalania się powinny również zrezygnować kobiety w ciąży, zwłaszcza w I trymestrze.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Torzewska K., Malinowska-Borowska J., Wypych-Ślusarska A., Zieliński G., Opalanie się w solarium – wiedza, postawa i nawyki Polaków, Medycyna Środowiskowa, 1/2014.
  2. Krajewska-Kułak E., Kowalewska B., Wróblewska K., Chilińska J., Gołębiewska A., Sobocińska A., Podstawy studentów wobec korzystania z solarium i kąpieli słonecznych, Problemy Pielęgniarstwa, 3/2011.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów

Najpopularniejsze w Zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.