Dieta a wygląd skóry

Autor

mgr Aneta Nawrot

Spis treści

Dieta a wygląd skóry

Autor

mgr Aneta Nawrot

Spis treści

Dieta posiada bezpośredni wpływ na zdrowie organizmu oraz wygląd zewnętrzny. Niedobór witamin, a także składników mineralnych w sposób wyraźny odbija się na urodzie. Aby więc przedłużyć jak najlepszy wygląd cery należy zadbać o zdrowe i racjonalne odżywianie.

Dieta a wygląd skóry

Dieta a wygląd skóry

Aby poprawić lub utrzymać wygląd skóry na odpowiednim poziomie nawilżenia oraz jędrności niezbędne jest właściwe odżywianie się. Jednym z istotnych czynników jest nawadnianie, które wzbogaca organizm w niezbędne dla zdrowia związki mineralne. Mimo, że woda nie posiada żadnej wartości odżywczej pełni jednak ważną funkcję transportową. Przenosi składniki odżywcze bezpośrednio do komórek, a także powoduje wydalanie zbędnych produktów przemiany materii oraz substancji toksycznych, które zalegają w tkankach.

Warto podkreślić, że niedostateczna jej ilość lub nadmierna jej utrata powoduje ujemny bilans wody w organizmie. Przyczynia się to do zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, równowagi kwasowo-zasadowej oraz termoregulacji.

Innym zaleceniem w codziennej diecie jest wzbogacenie posiłków o witaminę A, E oraz witaminę C. Związki te to najsilniejsze antyoksydanty, które przez wielu nazywane są witaminami młodości. Przyczyniają się one nie tylko do opóźniania procesu starzenia się skóry, ale również chronią tkanki przed uszkodzeniami.

Witamina C

Witamina C bierze udział w syntezie katecholamin chrząstki i kolagenu w skórze oraz podnosi odporność organizmu na działanie drobnoustrojów. Najlepszym źródłem witaminy C są warzywa: natka pietruszki, jarmuż, papryka, szpinak, kapusta oraz owoce: czarne, czerwone porzeczki, żurawina, dzika róża, aronia, truskawki.

Zobacz również: Witamina C w kosmetologii.

Witamina A

Witamina A oraz beta-karoteny jako forma antyoksydantów wychwytują oraz stabilizują reaktywne formy tlenu. Działanie to chroni błony komórkowe przed zniszczeniem oraz rozpadem komórek. Źródłem witaminy A jest m.in. marchew, dynia, mango, morele, melony, brzoskwinie, szpinak, natka pietruszki, kapusta.

Witamina E

Innym, cennym związkiem w codziennej diecie jest również witamina E. Jej naturalne źródło stanowią oleje roślinne, zboża (kiełki pszenicy), orzechy, migdały, awokado, kukurydza czy szpinak. Naturalna witamina E obecna w produktach spożywczych jako antyoksydant osłania skórę przed działaniem wolnych rodników pochodzących m.in. z zanieczyszczeń środowiska zewnętrznego czy dymu papierosowego. Dodatkowo chroni skórę przed uszkodzeniami spowodowanymi działaniem promieni słonecznych, które mogą stanowić przyczynę nieestetycznych przebarwień. Witamina E wykazuje właściwości przeciwzapalne, które wspomagają kondycję cery problematycznej, trądzikowej oraz tłustej. Dodatkowo zapewnia skórze odpowiednie nawilżenie zapobiegając jej wysuszeniu, wspomaga likwidację plam starczych, a także zapobiega peroksydacji tłuszczy.

Cynk

Kolejnym istotnym składnikiem pochodzącym z pożywienia jest cynk. Stanowi on drugi co do ważności składnik pokarmowy w codziennym jadłospisie. Wszystko dlatego, że związek ten znajduje się w każdej komórce ludzkiego ciała. Poprawia wygląd skóry, czynnie uczestniczy w przetwarzaniu kwasów tłuszczowych, co potęguje proces regeneracji. Warto podkreślić, że dieta wzbogacona w cynk reguluje gospodarkę hormonalną oraz produkcję sebum. Źródłem cynku są m.in. ostrygi, mięso, ryby, sery, jaja, mleko czy pieczywo pełnoziarniste.

Krzem

Krzem to kolejny składnik diety istotny dla zachowania właściwej kondycji skóry. Występuje we wszystkich płynach ustrojowych oraz tkankach organizmu. Związek ten uczestniczy w syntezie kolagenu czyli podstawowego składnika tkanki łącznej. Doskonale sprawdza się w przypadku schorzeń skórnych. Poprzez swoje właściwości adsorpcyjne reguluje produkcję sebum skóry, oczyszcza ujścia gruczołów łojowych oraz działa przeciwtrądzikowo. Zmniejsza skłonność do występowania stanów zapalnych, oparzeń słonecznych oraz trądziku różowatego. Źródłem krzemu jest m.in. herbata ze skrzypu polnego, pokrzywy, mniszka lekarskiego czy rdestu ptasiego.

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT)

W przypadku kiedy uciążliwa staje się suchość skóry oraz jej łuszczenie się dietę należy wzbogacić o niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), do których należy kwas omega-3 oraz omega-6. Ich źródłem są m.in. tłuste, morskie ryby, oleje roślinne (olej rzepakowy, słonecznikowy, z wiesiołka), pestki dyni. Obecnie bardzo często w celu poprawy nawilżenia skóry zaleca się także doustne stosowanie suplementów diety z zawartością NNKT.

Podsumowanie

Skóra jest wyznacznikiem stanu zdrowia całego organizmu. Racjonalna dieta prowadzona zgodnie z zaleceniami wraz z aktywnością fizyczną stanowi gwarancję utrzymania odpowiedniej kondycji cery, a co za tym idzie młodego wyglądu.

Bibliografia

  1. Kostecka M., Kostecka J., Kosmetologia Estetyczna, Wpływ diety na wygląd skóry, 4/2013.


Polecane produkty:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *