Witamina C

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Koenzym Q10

Witamina C, kwas askorbinowy (łac. acidum ascorbicum) to jedna z najbardziej znanych i najczęściej suplementowanych witamin. Rozpuszcza się w wodzie i jest obecna w większości owoców i warzyw. Pełni niezwykle ważne funkcje w organizmie, oddziałując niemal na wszystkie układy organizmu. Niedobór powoduje szkorbut, natomiast nadmiar pojawia się rzadko, jako że nadwyżki kwasu askorbinowego usuwane są wraz z moczem.

Witamina C

Źródła witaminy C

Za najbogatsze źródło witaminy C na świecie uznaje się owoce aceroli. Już w 100 gramach owoców można znaleźć nawet do 4500 mg witaminy C. Dla porównania, popularne cytryny w 100 g mają jej zaledwie 50 mg. Równie bogatym źródłem kwasu askorbinowego są owoce dzikiej róży. W nieco mniejszych ilościach witaminę znajdziemy w:

  • natce pietruszki;
  • papryce;
  • porzeczkach;
  • kiszonkach;
  • Spirulinie;
  • Chlorelli;
  • truskawkach;
  • papai;
  • brokułach;
  • kalafiorach;
  • brukselkach;
  • kiwi.

Witamina C dostępna jest również w postaci suplementów diety. Natomiast czytając etykiety wielu ogólnodostępnych produktów spożywczych (soków, kisieli, jogurtów itd.) z pewnością znajdziemy wzmiankę o ich wzbogaceniu właśnie kwasem askorbinowym.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C

Zapotrzebowanie na witaminę C w przypadku osób dorosłych wynosi 1 mg/1 kg masy ciała, zaś w przypadku dzieci – około 2 mg/1 kg masy ciała. Z kolei zapotrzebowanie zbliżone do dzieci pojawia się u kobiet w ciąży i karmiących piersią, u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym i innymi chorobami sercowo-naczyniowymi oraz u alkoholików i palaczy. Także osoby żyjące w ciągłym stresie powinny wzbogacić dietę w produkty oferujące witaminę C lub suplementy diety. Dodatkowa porcja witaminy C sprawdzi się podczas choroby i w okresie jesienno-zimowym, gdy szczególnie należy wspierać swoją odporność.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Zobacz również: Witaminy w ciąży.

Funkcje witaminy C

Omawiając znaczenie witaminy C dla organizmu człowieka większość ludzi wskaże na jej zdolność poprawy odporności i przyspieszania powrotu do zdrowia podczas infekcji. To prawda, witamina ta wspomaga obronę immunologiczną i chroni komórki przed stresem oksydacyjnym. Tym samym jednocześnie zmniejsza ryzyko wystąpienia licznych chorób cywilizacyjnych, takich jak depresja, nowotwory, choroba Parkinsona czy otyłość.

Udowodniono, że prawidłowy poziom witaminy C może zmniejszać ryzyko raka szyjki macicy. Jest także niezbędna dla prawidłowej syntezy kolagenu i pomaga w regeneracji utlenionej postaci witaminy E – silnego antyoksydantu rozpuszczalnego w tłuszczach. Dzięki niej możliwe jest utrzymanie szczelności naczyń krwionośnych i odpowiedniej przepuszczalności naczyń włosowatych. Witamina C bierze udział w procesach krzepnięcia krwi i tworzenia się skrzepów. Dzięki jej wpływowi na produkcję kolagenu może formować się estetyczna blizna.

Niedobór witaminy C

Najbardziej znaną konsekwencją skrajnego niedoboru witaminy C jest szkorbut (gnilec). To choroba, która w dzisiejszych czasach praktycznie nie występuje, jako że kwas askorbinowy dodaje się do wielu produktów spożywczych, a dostęp do warzyw i owoców nie jest trudny. Główne objawy szkorbutu dotyczą tkanki łącznej. Brak kwasu askorbinowego w organizmie skutkuje brakiem możliwości dojrzewania włókien kolagenowych. Objawami szkorbutu są:

  • wybroczyny na skórze;
  • anemia;
  • krwawienia z dziąseł;
  • częste krwawienia podskórne i tendencja do siniaków i krwiaków;
  • suche i podrażnione oczy;
  • bóle stawów;
  • problemy z utrzymaniem właściwego napięcia mięśniowego;
  • chwianie i wypadanie zębów;
  • pogorszenie gojenia się ran.

Innymi możliwymi objawami niedoboru witaminy C są znaczne obniżenie odporności oraz pogorszenie kondycji skóry. Spada przewodnictwo nerwowe, co może skutkować zaburzeniami czucia, parestezjami, mrowieniem i drętwieniem kończyn.

Nadmiar witaminy C

Nadmiar witaminy C na ogół nie jest spotykany, ponieważ ewentualna nadwyżka dostarczona wraz z pożywieniem usuwana jest z moczem. Problem może pojawić się u osób, które przez długi okres czasu suplementują bardzo duże ilości, niezgodnie z zaleceniem lekarza lub producenta suplementu diety. Konsekwencją jest odkładanie się szczawianów w nerkach, co zwiększa ryzyko rozwoju kamicy nerkowej.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Zawada K., Znaczenie witaminy C dla organizmu człowieka, Herbalism, 1/2016.
  2. Kilian-Pięta E., Witamina C jako niezbędny składnik dla skóry człowieka oraz czynniki determinujące jej wchłanianie, Kosmetologia Estetyczna, 1/2019.
  3. Janda K., Kasprzak M., Wolska J., Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie, Pomeranian Journal of Life Sciences, 4/2015.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów

Najpopularniejsze w Zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.