Dieta przyspieszająca metabolizm

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Koenzym Q10

Dieta przyspieszająca metabolizm jest szczególnie polecana osobom odchudzającym się i chcącym zadbać o zgrabną sylwetkę. W rzeczywistości jednak sięgać po nią mogą wszyscy, ponieważ sprawny metabolizm nie tylko wpływa na zrzucenie zbędnych kilogramów, ale również wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn i poprawia pracę narządów wewnętrznych.

Dieta przyspieszająca metabolizm

Dieta przyspieszająca metabolizm

Poniżej wyszczególniono najważniejsza produkty o działaniu przyspieszającym metabolizm.

Źródła pełnowartościowego białka

Do najlepszych źródeł pełnowartościowego białka zaliczamy:

  • mięso i ryby;
  • jajka;
  • mleko i nabiał (kefiry, maślanki, jogurty, sery);
  • Spirulinę.

Dużą zawartość białka znajdziemy również w roślinach strączkowych, takich jak groch, soja czy fasola. Białko nie tylko przyspiesza metabolizm, ale również chroni przed zanikiem tkanki mięśniowej, wspiera wytrzymałość kości. To właśnie białko posiada najlepszy stosunek energii potrzebnej do trawienia posiłku w odniesieniu do ilości spożytego pokarmu.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Ostre przyprawy

Nikomu nie trzeba przedstawiać przypraw takich jak pieprz, papryczka chili, imbir, czosnek, cebula czy chrzan. Zawarte w nich substancje podkręcają metabolizm do granic, a tym samym ułatwiają spalanie tłuszczu oraz odchudzanie. Dodatkowo pomagają rozgrzać organizm, co ma największe znaczenie w okresie jesienno-zimowym. Są zdrowe – posiadają w swoim składzie liczne minerały i antyoksydanty, czyli związki o działaniu przeciwutleniającym. Likwidują nadmiar wolnych rodników będących czynnikiem ryzyka m.in. nadwagi i otyłości. Osoby z chorobami przewlekłymi powinny jednak zachować szczególną ostrożność, ponieważ duża ilość ostrych przypraw w diecie może nasilać objawy chorobowe.

Woda

Przyjmuje się, że na każdy 1 kg masy ciała powinno się dziennie wypijać 30 ml wody. Oznacza to, że zdrowa osoba dorosła ważąca 60 kg, o umiarkowanym poziomie aktywności fizycznej musi wypijać 1,8 l wody. Zapotrzebowanie na wodę wzrasta podczas choroby, latem czy przy uprawianiu sportów. Woda pozwala utrzymać właściwy poziom elektrolitów, zmniejsza uczucie głodu oraz poprawia trawienie, dzięki czemu składniki odżywcze z pożywienia mogą być wydajniej wchłanianie w jelitach. Jest niezbędna do zajścia wszystkich reakcji metabolicznych, stanowiąc ich podłoże.

Źródła bakterii probiotycznych

Probiotyki powinny być stałym elementem diety człowieka, ponieważ to właśnie mikroflora jelitowa (zbiór dobroczynnych bakterii w jelitach każdego człowieka) zapewnia odporność, wysokojakościowe trawienie, dobrą kondycję skóry czy sprawny metabolizm. Mowa głównie o produktach takich jak zakwas, kiszonki, kefiry, maślanki, jogurty i inne fermentowane produkty mleczne. Niektóre osoby (np. na kuracjach antybiotykowych) powinny rozważyć dodatkową suplementację probiotyków.

Napary ziołowe

Ziołolecznictwo cieszy się ogromną popularnością od tysięcy lat. Wyróżnia się również bezpieczne i skuteczne zioła przyspieszające metabolizm, które należy regularnie spożywać w formie naparów. Zalecanymi ziołami są: zielona herbata, czerwona herbata, mięta pieprzowa czy mniszek lekarski. Dodatkowo do naparów warto dodać odrobinę startego imbiru, cynamon bądź goździki, które nie tylko wzbogacą ich smak, ale jeszcze bardziej spotęgują działanie przyspieszające metabolizm.

Pozostałe rady

W przyspieszaniu metabolizmu nie tylko dieta jest ważna. Równie istotnymi czynnikami są: regularna aktywność fizyczna (najlepiej codziennie w stopniu umiarkowanym i 3-4 razy w tygodniu w stopniu intensywnym) oraz unikanie stresu. Najlepiej sprawdzą się aktywności o charakterze aerobowym, takie jak pływanie, bieganie, jazda na rowerze lub aerobik na świeżym powietrzu. Udowodniono także, że zbyt mała ilość snu może silnie spowolnić metabolizm. W zależności od potrzeb każdej nocy należy przesypiać 6-8 godzin.

Osoby czerpiące przyjemność z zabiegów na ciało i metod relaksacyjnych z pewnością ucieszą się na informację, że metabolizm przyspiesza podczas świadomego i zgodnego z metodyką korzystania z sauny, jak również podczas masaży (np. antycellulitowych czy odchudzających).



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Adamson H., Adamson E., Pomroy H., Dieta przyspieszająca metabolizm jedz więcej i chudnij szybciej, Wydawnictwo Słowne, 2014.
  2. Lothar U., Zdrowy metabolizm, Wydawnictwo Vital, Białystok 2020.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów

Najpopularniejsze w Zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *