Nadwaga

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Koenzym Q10

Nadwaga to nadmierne nagromadzenie się tkanki tłuszczowej w ciele, przekraczające optymalne zalecenia zdrowotne. Najgroźniejsza jest tkanka tłuszczowa zlokalizowana w obrębie brzucha, co ma miejsce częściej u mężczyzn. Nadwaga jest wstępem do otyłości, która stanowi poważną chorobę cywilizacyjną. Na etapie nadwagi jesteśmy w stanie stosunkowo szybko poradzić sobie sami. Wystarczy modyfikacja stylu życia i duża dawka motywacji.

Nadwaga

Nadwaga – przyczyny

Przyczyną nadwagi (a także otyłości) jest zachwianie bilansu energetycznego, co z kolei jest spowodowane przyjmowaniem w formie pokarmów i napojów większej ilości kalorii, niż zużywa nasz organizm. Sprzyjają temu:

  • nieaktywny tryb życia;
  • popularność produktów spożywczych o dużej zawartości cukru oraz wszechobecność fast-foodów;
  • brak lub utrudniony dostęp do infrastruktury umożliwiającej aktywność fizyczną;
  • siedząca praca i praca w godzinach nocnych;
  • ograniczony dostęp do zdrowego jedzenia;
  • czynniki genetyczne;
  • wpływ rodziny (dzieci otyłych rodziców częściej są otyłe).

Dodatkowo, prawdopodobieństwo wystąpienia nadmiernej masy ciała zwiększa się wraz z gorszym stanem zdrowia, zwłaszcza gdy występują choroby endokrynologiczne, takie jak niedoczynność tarczycy czy zespół policystycznych jajników.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Nadwaga – konsekwencje

Nadwaga jest zagrożeniem zdrowia i może prowadzić do otyłości. Długofalowe konsekwencje nadmiaru tkanki tłuszczowej obejmują między innymi:

Szkody dotyczą niemal każdego układu w organizmie człowieka, często bywając trwałe. W przypadku nadwagi należy jak najszybciej wdrożyć zasady zdrowego stylu życia. Wczesna modyfikacja nawyków sprawi, że wiele poważnych konsekwencji nie zdąży się rozwinąć.

Leczenie nadwagi

Podstawą leczenia nadwagi jest przywrócenie prawidłowej masy ciała, nie rezygnując tym samym ze zbilansowanej diety. Większość głodówek i diet restrykcyjnych działa odwrotnie, a niekiedy wręcz szkodliwie, hamując metabolizm i prowadząc do poważnych chorób. Głównym elementem walki z nadwagą jest regularna aktywność fizyczna oraz zdrowa dieta. W pierwszym przypadku zaleca się pozostać aktywnym najczęściej, jak to możliwe. Wystarczy zamienić komunikację miejską na rower lub spacery czy korzystać ze schodów zamiast z windy. Dodatkowo każdego dnia poleca się aktywność aerobową, a 2-3 razy w tygodniu aktywność siłową. Codziennie, przynajmniej przez godzinę, rekomenduje się być aktywnym. Z kolei w przypadku diety należy:

  • jeść posiłki w regularnych odstępach czasu, co 2-3 godziny;
  • unikać tłuszczów zwierzęcych i cukrów prostych;
  • sięgać po dużą ilość warzyw i owoców, a także wszelkie inne źródła witamin, minerałów i błonnika pokarmowego;
  • pić przynajmniej 1,5 l wody dziennie, która jest bazą dla sprawnego metabolizmu;
  • wykluczyć z diety alkohol i słodzone napoje gazowane;
  • nie podjadać między posiłkami;
  • sięgać po chude mięso, ryby, nabiał.

W razie braku motywacji lub po nieudanych próbach utrzymywania diety, zaleca się konsultację z dietetykiem i psychologiem. Dodatkowo warto wspomagać dietę suplementacją. Dobrze sprawdzi się Spirulina (dostarczająca do organizmu cennych składników odżywczych i uzupełniająca niedobory) oraz Chlorella (wspomagająca naturalne oczyszczanie organizmu). Ponadto zrzucaniu zbędnych kilogramów sprzyja wysypianie się i unikanie stresu.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Mikoś M., Mikoś M., Mikoś H., Obara-Moszyńska M., Niedziela M., Nadwaga i otyłość u dzieci i młodzieży, Nowiny Lekarskie, 5/2010.
  2. Przybylska D., Kurowska M., Przybylski P., Otyłość i nadwaga w populacji rozwojowej, Hygeia Public Health, 1/2012.
  3. Jarosz M., Rychlik E., Otyłość wyzwaniem zdrowotnym i cywilizacyjnym, Postępy Nauk Medycznych, 9/2011.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów

Najpopularniejsze w Zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.