Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Koenzym Q10

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie jest ogromny. Ciało człowieka zostało przystosowane do ruchu, dlatego źle znosi długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej. Każdy wie, że regularna aktywność fizyczna poprawia zdrowie fizyczne i psychiczne, wpływa na zgrabną sylwetkę oraz zmniejsza ryzyko licznych często bardzo poważnych chorób.

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie fizyczne

Na początku warto omówić wpływ aktywności fizycznej na zdrowie fizyczne. Przede wszystkim wspiera ona utrzymanie we właściwej kondycji układu sercowo-naczyniowego. Udowodniono, że regularny ruch:

  • uelastycznia naczynia krwionośne;
  • zmniejsza ryzyko licznych chorób tego układu: nadciśnienia, miażdżycy, choroby niedokrwiennej, żylaków, zawału, udarów;
  • poprawia przepływ krwi, a tym samym odżywienie i ukrwienie wszystkich komórek organizmu;
  • normalizuje ciśnienie tętnicze;
  • poprawia wydolność, a więc i pojemność wyrzutową serca;
  • wzmacnia mięsień sercowy.

W przypadku układu ruchu:

  • wzmacnia stawy i kości;
  • zapewnia lepsze rozprowadzanie mazi stawowej, a więc zmniejsza dolegliwości bólowe stawów oraz zapobiega zwyrodnieniom;
  • wzmacnia mięśnie, poprawia ich siłę i ogólną kondycję;
  • kształtuje mięśnie, a więc wpływa na sylwetkę;
  • uelastycznia więzadła;
  • pozwala zachować prawidłową postawę ciała i zmniejsza ryzyko powstawania wad postawy.

Do pozostałych zalet regularnej aktywności fizycznej można zaliczyć:

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina
  • poprawianie jakości snu;
  • wzmacnianie odporności;
  • poprawę wyglądu skóry poprzez jej uelastycznianie i zmniejszanie cellulitu;
  • poprawę trawienia i regulację motoryki jelit;
  • wpływ na równowagę, a więc zapobieganie upadkom w starszym wieku.

Takich zalet jest znacznie więcej. W praktyce każdy układ ludzkiego organizmu korzysta z uprawiania sportu. Ważne jest jednak, aby taki sport był rekreacyjny i zdrowotny, a nie nadmierny. Oczywiście nie należy nikomu narzucać stylu życia. Sportowcy żyją aktywnością fizyczną, jednak nie zawsze jest ona bezpieczna i korzystna dla zdrowia. Powyższe zalety można uzyskać decydując się na regularną, ale umiarkowaną aktywność fizyczną. Najlepiej w połączeniu ze zbilansowaną i zdrową dietą oraz odpowiednim nawodnieniem organizmu.

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne

Warto omówić także wpływ aktywności fizycznej na psychikę i emocje. Przede wszystkim, poprawia krążenie, a więc i odżywienie mózgu. Warunkuje to lepszą pracę komórek nerwowych, stymuluje produkcję hormonów szczęścia (serotoniny i endorfin) oraz działa uspokajająco bądź pobudzająco, w zależności od wybranej aktywności i jej intensywności. Podczas uprawiania sportu i na długo po jego zakończeniu czujemy się zrelaksowani, szczęśliwi, zmotywowani i pewni siebie. To jeden z lepszych sposobów na stres. Aktywność fizyczna może zarówno rozładować zgromadzone w ciągu dnia napięcie i zmniejszyć agresję, jak również pobudzić do działania i dodać energii. Wszystko zależy od tego, jak ją wykonamy.

Aktywność ruchowa sprzyja przede wszystkim rozwojowi funkcji poznawczych kształtując zmysły, szybkość reakcji, usprawniając zdolność spostrzegania, wyrabiając refleks, zdolność przewidywania i podejmowania szybkiej decyzji. Aktywność fizyczna oraz ogólnie pojęty ruch jest podstawą rozwoju osobowości dziecka, zwłaszcza w sferze poznawczej. Dodatkowo sprzyja ona twórczości intelektualnej.

Zalecane aktywności fizyczne

Do aktywności fizycznych wpływających na poprawę ogólnego stanu zdrowia możemy zaliczyć między innymi:

  • pływanie;
  • jazdę na rowerze;
  • wycieczki górskie;
  • długie spacery;
  • jazdę konną;
  • zajęcia aerobowe – zumbę, fitness;
  • taniec;
  • nordic walking.

Oczywiście jest ich znacznie więcej. Ważne jest, aby każdy wybrał taką aktywność, która sprawia mu przyjemność. Jeśli ktoś boi się wody, złym pomysłem będzie przymuszanie się do korzystania z basenu. Podobnie w przypadku braku sympatii do zwierząt radości nie sprawi jazda konna. Jeśli wybrana aktywność fizyczna będzie zgodna z osobistymi preferencjami, wówczas bez problemu możliwe będzie jej regularne uprawianie.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Kucharska E., Poprawa zdrowia poprzez prawidłowe żywienie i aktywność fizyczną, Choroby XXI wieku – wyzwania w pracy fizjoterapeuty, Gdańsk 2017.
  2. Knapik A., Saulicz E., Plinta R., Kuszewski M., Aktywność fizyczna a zdrowie kobiet w starszym wieku, The Journal of Orthopaedics trauma surgery and related research, 6/2011.
  3. Szczepanowska E., Sokołowski M., Aktywność fizyczna i odżywianie się jako uwarunkowania promocji zdrowia, Poznań 2008.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów

Najpopularniejsze w Zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *