Żylaki – czym są i jak się ich pozbyć?

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Koenzym Q10

Zdrowe żyły, czyli naczynia krwionośne transportują krew do serca. Posiadają one specjalne zastawki, które umożliwiają przepływ krwi tylko w jednym kierunku. Jeśli zastawki zostaną osłabione i nie będą zamykać się całkowicie, dojdzie wówczas do cofania się krwi, a nawet miejscowego jej gromadzenia. To z kolei prowadzi do tworzenia się nabrzmienia – które nazywamy żylakami.

Żylaki - czym są i jak się ich pozbyć?

Występują głównie na nogach (chociaż hemoroidy to żylaki odbytu). W większości przypadków żylaki nie są poważne. Zdarzają się jednak bardziej zaawansowane przypadki, gdy krew i inne płyny przesiąkają do tkanek otaczających żyłę. W wyniku gromadzenia się płynów w najniższych partiach ciała mogą powstać obrzęki w okolicy stawów skokowych. W niektórych przypadkach dochodzi do powstawania bólu nóg. Stają się one ciężkie, zwłaszcza po długim czasie spędzonym w pozycji stojącej.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Przyczyny powstawania żylaków

Kluczową rolę w powstawaniu żylaków odgrywają czynniki genetyczne i hormonalne. Przypadłość ta występuje 4 razy częściej u kobiet niż u mężczyzn, a skłonność do niej jest dziedziczna. Innymi przyczynami żylaków może być między innymi otyłość, ciąża, częste podnoszenie dużych ciężarów, w trakcie, którego na żyły działa zwiększone ciśnienie. Występujące podczas ciąży zmiany hormonalne przyczyniają się dodatkowo do osłabienia żył w kończynach dolnych. Żylaki występują przede wszystkim u osób, które spędzają wiele czasu w pozycji stojącej, odruchowo krzyżują nogi oraz nie ćwiczą regularnie. Ryzyko zwiększają także choroby wątroby i choroby układu krążenia. Żylakom sprzyjają także zaburzenia hormonalne oraz stosowanie doustnej antykoncepcji i hormonalnej terapii zastępczej. Wykonywanie zawodów takich jak fryzjer, chirurg czy kelner zwiększa stopień ryzyka. Również palenie papierosów oraz picie alkoholu w niemałym stopniu przyczyniają się do powstawania żylaków.

Żylaki – objawy

  • nabrzmiałe, wijące się, sine żyły na łydkach, pod kolanami i na wewnętrznej stronie ud;
  • ból nóg po długotrwałym staniu;
  • opuchnięcie okolicy stawów skokowych.

Jakie preparaty mogą pomóc przy żylakach?

Głównie pomaga przyjmowanie dużej dawki witaminy C razem z flawonoidami, które poprawiają jej przyswajanie, jak również witamina E może poprawić krążenie i wzmocnić ściany żył i naczyń włosowatych. Witaminy te warto uzupełnić preparatami naturalnymi, które poprawiają przepływ krwi i zwiększają napięcie tkanki łącznej otaczającej żyły, a samym żyłom zapewnia elastyczność. Wzmacniają one komórki ścian naczyń krwionośnych. Zaleca się stosować wyciąg z kasztanowca zwyczajnego, który zmniejsza stan zapalny i obrzęk, wyciąg z iglicy włoskiej (myszopłochu). Zioła i witaminy można stosować bardzo długo. Czasami poprawa jest widoczna dopiero po 3 miesiącach.

Co należy robić, aby zmniejszyć lub nie dopuścić do żylaków?

  • ćwiczyć regularnie, jednak unikać gwałtownych wysiłków. Bezpieczny jest spacer, jazda na rowerze, pływanie;
  • jeżeli ćwiczymy z użyciem ciężarów, nie powinny one być zbyt ciężkie;
  • unikać długotrwałego siedzenia i stania;
  • podczas siedzenia lub leżenia należy często nogi unosić lekko w górę. Dobrym rozwiązaniem jest podłożenie sobie pod nogi poduszki, aby nogi były lekko uniesione. Czynność ta zapobiega gromadzeniu się krwi w żyłach;
  • nie zakładać nogi na nogę;
  • nie nosić ciasnych ubrań, butów, rajstop ani pasów. Uciskają one żyły i utrudniają prawidłowy przepływ krwi ku górze;
  • nosić odpowiednie rajstopy przeznaczone dla osób z żylakami;
  • rano i wieczorem należy wziąć naprzemienny prysznic. Zaczynając od ciepłej wody, a następnie zmienić na zimną.

 

Należy zgłosić się do lekarza jeśli zauważysz objawy takie jak:

  • skóra wokół żył jest zaczerwieniona – może to oznaczać zapalenie żył;
  • ból utrudnia chodzenie;
  • skóra wokół żył schodzi lub jest odbarwiona;
  • na żylaku pojawia się małe, niegojące się owrzodzenie;
  • opuchnięte okolice stawów skokowych – może to świadczyć o zatrzymaniu wody.


Polecane produkty:

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów

Najpopularniejsze w Zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

3 odpowiedzi

  1. Niestety ten temat mi bliski i wiem ,że trzeba o żyły dbać i dawać odpoczynek nogom jak najczęściej.

  2. Regularne ćwiczenia + odpowiednia dieta to klucz do zdrowia i urody. W większości przypadków. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.