Kwas linolowy

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Koenzym Q10

Kwas linolowy to organiczny związek chemiczny z grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych. Należy do kwasów tłuszczowych Omega-6, w związku z czym w największych ilościach znajdziemy go w olejach roślinnych. Na rynku zakupić można również suplementy diety z jego dodatkiem. Odpowiednia podaż kwasu linolowego jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu zarówno w przypadku dzieci, jak i dorosłych czy seniorów.

Kwas linolowy

Kwas linolowy – charakterystyka

To egzogenny kwas tłuszczowy należący do grupy witamin F. Jego niedobór spotyka się w dzisiejszych czasach niezmiernie rzadko. Występuje w postaci estru z gliceryną w tłuszczach pochodzenia roślinnego, w mniejszych ilościach zaś także w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego. Kwas linolowy stanowi bezbarwną i oleistą ciecz o wzorze sumarycznym C18H32O2.

Kwas linolowy – źródła

Źródłem kwasów linolowych są przede wszystkim oleje roślinne, zwłaszcza z pestek winogron, sojowy, kukurydziany, słonecznikowy czy rzepakowy. To właśnie z nasion słonecznika pozyskuje się ten związek na skalę masową. Innymi, równie bogatymi źródłami są nasiona i orzechy. W mniejszej ilości kwas linolowy znajdziemy natomiast w mleku i produktach mlecznych (zwłaszcza w mleku owczym) oraz w niektórych gatunkach mięs (np. w wołowinie czy jagnięcinie).

Zobacz również: Olej z pestek winogron.

Jednak to oleje roślinne dostarczają aż 70% dziennego zapotrzebowania na kwas linolowy. Dieta powinna więc zawierać różnego rodzaju oleje roślinne, które dodaje się do dań kapustnych, smoothies, zup kremowych i zwykłych, mięs, a także wszelkiego rodzaju sałatek. W aptekach i sklepach ze zdrową żywnością dużą popularnością cieszą się suplementy diety z kwasem linolowym. Są one bezpieczne i praktycznie nie ma przeciwwskazań do ich przyjmowania.

Kwas linolowy – funkcje

Kwas linolowy wykazuje silne właściwości przeciwutleniające. Niszcząc nadmiar wolnych rodników tlenowych normalizuje stres oksydacyjny i chroni przed rozwojem licznych chorób cywilizacyjnych, takich jak:

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina
  • nowotwory;
  • choroby sercowo-naczyniowe;
  • depresja;
  • otyłość;
  • schorzenia neurodegeneracyjne;
  • przewlekłe stany zapalne skóry;
  • alergie.

Warto jednak wiedzieć, że działanie antyoksydacyjne wykazuje dopiero wówczas, gdy w organizmie znajduje się odpowiednia ilość kwasów Omega-3 w stosunku do Omega-6. Liczne badania udowodniły, że może on działać przeciwmiażdżycowo i przeciwzapalnie, obniżając przy tym zbyt wysokie ciśnienie krwi.

Zobacz również: Ciśnienie tętnicze krwi.

Kwas linolowy, a także cała grupa kwasów Omega-6, wykazuje korzystny wpływ na układ nerwowy. Nie tylko chroni przed rozwojem demencji, choroby Parkinsona czy choroby Alzheimera, ale również przyspiesza przewodnictwo nerwowe i wpływa pozytywnie na pamięć czy koncentrację. Wykazano, że suplementacja kwasu linolowego poprawia samopoczucie i może wpływać na stabilizację schorzeń o podłożu psychicznym. Ze względu na tak korzystny wpływ na układ nerwowy kwas linolowy powinien znajdować się w diecie dzieci i młodzieży na etapie nauczania, kobiet w ciąży oraz seniorów.

Omawiany związek ma zbawienny wpływ na układ odpornościowy. Jest bowiem niezbędny do produkcji limfocytów, czyli komórek stanowiących podstawę odpowiedzi swoistej organizmu. Limfocyty odpowiadają za ochronę ustroju przed bakteriami, wirusami i grzybami, uczestniczą również w zwalczaniu komórek nowotworowych.

Wpływ kwasu linolowego na urodę

Odpowiedni poziom kwasu linolowego w organizmie poprawia kondycję skóry i włosów. Skóra staje się nawilżona, szybciej ulega regeneracji, a czynność gruczołów łojowych ulega stabilizacji. Suplementacja i kosmetyki z jego dodatkiem poleca się szczególnie osobom ze skórą suchą, zniszczoną i popękaną. Jest częstym składnikiem mydeł, kremów czy balsamów do ciała. Ze względu na zdolność usuwania nadmiaru wolnych rodników tlenowych, kwas linolowy opóźnia starzenie się skóry.

Kwas linolowy

Suplementacja kwasu linolowego

Suplementy z kwasem linolowym polecane są przede wszystkim osobom:

  • odchudzającym się i dbającym o estetyczny wygląd sylwetki;
  • aktywnym fizycznie i sportowcom;
  • starszym, pracującym umysłowo oraz wszystkim tym, którzy zmagają się z pogorszeniem pamięci i koncentracji;
  • kobietom ciężarnym i karmiącym piersią;
  • z problemami dermatologicznymi, np. trądzikiem czy egzemą;
  • po urazach kostno-stawowych i kontuzjach;
  • z chorobami układu sercowo-naczyniowego.

W praktyce suplementy z kwasem linolowym mogą spożywać wszyscy, którzy nie dostarczają odpowiednich ilości tego związku wraz z codzienną dietą.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Czochralska-Duszyńska A., Grabańska K., Mądry E., Bogdański P., Sprzężone kwasy linolowe w terapii wybranych jednostek chorobowych — fakty i kontrowersje, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 1/2015.
  2. Bojarowicz H., Woźniak B., Wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz ich wpływ na skórę, Problemy Higieny i Epidemiologii, 4/2008.
  3. Walkiewicz K., Janion K., Gętek-Paszek M., Nowakowska-Zajdel E., Rola kwasów linolowego i α linolenowego oraz ich metabolitów w utrzymywaniu przewlekłego stanu zapalnego i rozwoju raka jelita grubego, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 74/2020.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów

Najpopularniejsze w Zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.