Olej lniany

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Koenzym Q10

Olej lniany znajduje szerokie zastosowanie nie tylko w gastronomii, ale i kosmetologii czy medycynie. Ostatnie badania wykazały, że może być skutecznym środkiem profilaktyki chorób cywilizacyjnych. Jest skarbnicą cennych kwasów tłuszczowych (NNKT). Charakteryzuje się przy tym nietypowym, lekko orzechowym smakiem, przez co idealnie komponuje się z wieloma daniami.

Olej lniany

Olej lniany – skład

Olej lniany to tłuszcz roślinny pozyskiwany z nasion lnu. Tłoczony na zimno uznawany jest za jedno z najbogatszych źródeł kwasów Omega-3, niezbędnych do zachowania wysokiej odporności i prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Obecnie, szczególną uwagę zwraca się na proporcje kwasów tłuszczowych z rodziny Omega-3 i Omega-6. Wykazano, że człowiek spożywa aż 15 razy więcej kwasów Omega-6 niż Omega-3, co nie jest korzystnym zjawiskiem. Zalecane proporcje nie powinny wynosić więcej niż 5:1. Jedną z największych zalet oleju lnianego jest odpowiednia proporcja kwasów Omega-6 do Omega-3. Do pozostałych cennych składników oleju lnianego zaliczamy:

Taki skład sprawia, że olej lniany od wielu lat uznawany jest za jeden z najkorzystniejszych dla zdrowia człowieka.

Olej lniany – właściwości lecznicze

Olej lniany wykazuje właściwości antyoksydacyjne, a tym samym zmniejsza ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych związanych z aktywnością wolnych rodników tlenowych. Są to m.in. miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, otyłość, choroby neurodegeneracyjne, depresja czy alergie. Dzięki odpowiedniej proporcji kwasów Omega-6 do Omega-3 wpływa niezwykle korzystnie na układ sercowo-naczyniowy. Przeprowadzono badania, które wykazały, że olej lniany może być włączany do profilaktyki choroby wieńcowej. Produkt wykazuje ponadto działanie:

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina
  • przeciwzapalne;
  • antynowotworowe;
  • przeciwgrzybicze;
  • obniżające poziom cholesterolu LDL;
  • hamujące w stosunku do leukotrienów, histaminy i bradykininy – czynników uwalnianych w odpowiedzi na stan zapalny.

Kwasy Omega-3 występujące w oleju lnianym wpływają ochronnie na tkankę kostną poprzez oddziaływanie na metabolizm wapnia, produkcję osteoblastów i osteoklastów. Udowodniono, że spożycie oleju lnianego przez kobiety ciężarne wpływa pozytywnie na rozwój układu nerwowego u płodu. Z kolei osoby starsze włączające do codziennej diety olej lniany są mniej narażone na choroby wieku podeszłego, takie jak choroba Alzheimera, choroba Parkinsona czy demencja.

Olej lniany do smażenia

Ważne, aby nie używać oleju lnianego do smażenia potraw, nie jest on przeznaczony do użytku w wysokich temperaturach. Można z powodzeniem pokropić nim sałatkę czy surówkę lub dodać do dań kapustnych. Dobrze komponuje się również z rybami, mięsami czy zupami.

Olej lniany w kosmetologii

Olej lniany jest na tyle delikatny i bezpieczny, że można go używać zarówno na włosy, jak i skórę głowy. Wykazuje działanie nawilżające, łagodzące podrażnienia oraz ochronne. Sprawia, że włosy przestają się puszyć i łamać, stają się silniejsze i lepiej odżywione. Nadaje się do pielęgnacji włosów wysokoporowatych.

Olej lniany stosuje się również bezpośrednio na skórę, zwłaszcza przesuszoną i z tendencją do rumienia. Jego największą zaletą jest uniwersalność, ponieważ równie dobrze sprawdzi się w pielęgnacji skóry tłustej, atopowej czy wrażliwej. Udowodniono, że może wspomagać terapię problemów takich jak łuszczyca, egzema, łupież czy łojotok. Z kolei dzięki dużej zawartości antyoksydantów i witaminy E zmniejsza widoczność zmarszczek i spowalnia procesy starzenia się skóry.

Olej lniany jaki wybrać?

Olej lniany powinien być otrzymany metodą tłoczenia na zimno (należy unikać olejów rafinowanych). Kwasy tłuszczowe Omega-3 są bardzo wrażliwe na światło słoneczne, dlatego buteleczka powinna być wykonana z ciemnego szkła i przechowywana z dala od słońca. Na końcu warto sprawdzić pochodzenie lnu, z których nasion tłoczony był olej. Taką informację często udostępnia producent aby potwierdzić wysoką jakość swojego produktu.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Kaniewski R., Jankowiak J., Zajączek K., Nowe możliwości wykorzystania oleju lnianego tłoczonego na zimno, Postępy Fitoterapii, 3/2019.
  2. Dzięcioł M., Przysławski J., Ocena wartości odżywczej i aktywności biologicznej wybranych olejów roślinnych dostępnych na rynku polskim w kontekście profilaktyki chorób dietozależnych, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 1/2013.
  3. Gromek M., Banach J., Czarnecka G., Książkiewicz M., Zimnotłoczone oleje: lniany (wysoko- i niskolinolenowy) i rzepakowy. Który wybrać?, Herbalism, 1/2015.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów

Najpopularniejsze w Zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.