Problemy trawienne

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Koenzym Q10

Problemy trawienne są współcześnie częstą dolegliwością, która potrafi znacznie pogorszyć jakość codziennego życia. Wiążą się na ogół z nieodpowiednią dietą oraz siedzącym trybem życia, choć niejednokrotnie pojawiają się wtórnie wskutek chorób ogólnoustrojowych. Nie należy zapominać, że i one wiążą się z rozwojem cywilizacji, dlatego już dawno stworzono pojęcie „chorób cywilizacyjnych”.

Problemy trawienne

Od czego zależy dobre trawienie?

Dobre trawienie wynika z wielu czynników zewnętrznych, jednak na samym początku warto przyjrzeć się czynności spożywania posiłków. Pierwszym etapem i najprzyjemniejszym jest gryzienie pokarmów. To wtedy delektujemy się wyjątkowym smakiem potraw, jednak etap ten ma kluczowe znaczenie dla dalszych procesów trawienia. Gryzienie powinno być dokładne, spokojne i przy zamkniętych ustach, aby uniknąć połykania powietrza. Dobre rozdrobnienie kęsów pokarmowych sprawi, że będą one lepiej trawione w dalszych odcinkach układu pokarmowego, co z kolei zmniejszy ryzyko niestrawności, wzdęć i zaparć. Aby poprawić trawienie w żołądku i jelitach po spożyciu pokarmu należy odpocząć. Nagła aktywność fizyczna sprawi, że jelita przestaną trawić wskutek aktywowania układu współczulnego (odpowiedzialnego za ruch ciała).

Dobre trawienie zależy od jakości pokarmów – przeciążenia organizmu tłustymi, ciężkostrawnymi daniami, popijanymi dużą ilością piwa z pewnością nie wpłynie na poprawę procesów trawienia. Podobnie jak jedzenie kolacji kilka minut przed położeniem się spać lub jedzenie w stresie, które hamuje ruchy perystaltyczne jelit.

Problemy trawienne – przyczyny

Problemy trawienne na ogół wynikają z istnienia chorób układu pokarmowego. Zaliczamy do nich:

Problemy trawienne mogą wystąpić także u osób zdrowych. Wówczas przyczyną mogą być:

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina
  • zbyt obfity posiłek, spożyty w pośpiechu;
  • nieregularne spożywanie posiłków;
  • częste jedzenie produktów bogatych w konserwanty i sztuczne dodatki;
  • nieprawidłowy sposób przygotowywania posiłków;
  • duża ilość tłuszczów zwierzęcych w diecie;
  • mała ilość błonnika pokarmowego i wody w diecie.

Na szczęście, w większości przypadków możemy zapobiegać wystąpieniu problemów trawiennych.

Jak objawiają się problemy trawienne?

Problemy trawienne obejmują:

  • utratę apetytu;
  • wczesne uczucie sytości;
  • uczucie ciężkości w okolicach żołądka;
  • wzdęcia i gazy;
  • ból, pieczenie lub dyskomfort w organizmie po spożyciu posiłku;
  • uczucie zalegania treści pokarmowej w drogach pokarmowych;
  • nudności.

Może pojawić się również zgaga i puste odbijanie. Problemy trawienne dotyczą osób w każdym wieku, bez względu na płeć czy stan zdrowia. Wiele z nich w dużej mierze zależy od stylu życia, a więc aktywności fizycznej, unikania stresu i sposobu odżywiania się.

Sposoby na problemy trawienne

Na samym początku należy zadbać o zdrową dietę. Powinna zawierać dużą ilość wody, świeżych warzyw i owoców oraz błonnika pokarmowego. Musi dostarczać do organizmu pełnowartościowe białko, tłuszcze roślinne oraz węglowodany złożone. Zaleca się unikania tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, dań smażonych, alkoholu i mocnej herbaty. Przyda się również ograniczenie soli na rzecz przypraw i ziół, a także wprowadzenie do diety naturalnej żywności probiotycznej (kefir, maślanka, zsiadłe mleko). Ważne jest, aby posiłki spożywać o tej samej godzinie, nawet, jeśli chwilowo nie mamy apetytu.

Najlepszym sposobem na usprawnienie trawienia jest regularna aktywność fizyczna. Ruch poprawia krążenie i sprzyja perystaltyce jelit. To zaś ułatwia sprawne przesuwanie się treści pokarmowej przez jelita. Nie chodzi tutaj o intensywne wysiłki, gdy czujemy dyskomfort związany z przejedzeniem się, warto wybrać się na bardzo spokojny spacer. Innym sposobem poprawiającym trawienie jest powolne popijanie naparów ziołowych, np. z ziela dziurawca czy kopru włoskiego.

Do lekarza warto udać się w momencie, gdy problemom trawiennym towarzyszy silny ból, pojawienie się krwi w stolcu lub wyjątkowo złe samopoczucie. Zwłaszcza, gdy objawy te pojawiają się nawet przy utrzymywaniu diety lekkostrawnej lub gdy wcześniej została zdiagnozowana jakakolwiek choroba dróg pokarmowych.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Marlicz W., Wysiłek fizyczny a mikroflora przewodu pokarmowego – znaczenie probiotyków w diecie sportowców, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 3/2014.
  2. Zielińska A., Ocena zależności między sposobem odżywiania a dolegliwościami u osób z zaburzeniami czynnościowymi przewodu pokarmowego, Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 4/2014.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów

Najpopularniejsze w Zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.