Domowe sposoby na zgagę

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Koenzym Q10

Domowe sposoby na zgagę uznawane są za skutecznie i bardzo często umożliwiają szybkie pozbycie się uciążliwych objawów. Większość z nich uznawana jest za zalecenia korzystne dla każdego człowieka, nawet bez choroby refluksowej przełyku. Na samym początku warto jednak dowiedzieć się czym jest zgaga, w jaki sposób się objawia oraz jak dochodzi do jej wystąpienia.

Domowe sposoby na zgagę

Czym jest zgaga?

Zgaga to nieprzyjemne uczucie palenia i pieczenia w przełyku, najczęściej na wysokości tuż za mostkiem lub w okolicach serca. Wynika z osłabienia mięśni zwieraczy przełyku i żołądka oraz dysfunkcji zastawki znajdującej się między tymi dwiema strukturami. Wyróżnia się wiele czynników ryzyka zgagi, w tym:

  • spożywanie nieodpowiednich, często ciężkostrawnych pokarmów;
  • przyjmowanie niektórych leków;
  • choroby ogólnoustrojowe i układowe;
  • złe nawyki żywieniowe;
  • nadwagę i otyłość.

Zgaga może pojawiać się także u kobiet ciężarnych wskutek wzrostu ciśnienia śródbrzusznego oraz zmniejszenia pojemności żołądka. Warto wiedzieć także, że zgaga nie jest odrębną jednostką chorobową, lecz objawem charakterystycznym dla choroby refluksowej.

Zobacz również: Zgaga w ciąży.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Domowe sposoby na zgagę

Wśród domowych sposobów na zgagę znajdują się:

  • spanie w odpowiedniej pozycji oraz dbanie o wysoką higienę snu;
  • stosowanie właściwej diety i unikanie używek;
  • ustabilizowanie chorób ogólnoustrojowych.

To najczęściej wykorzystywane sposoby, które opisano dokładniej poniżej. Warto wyszczególnić również kilka rad, takich jak:

  • spanie na lewym boku;
  • ograniczenie przyjmowania leków z grupy NLPZ, jeśli nie jest to konieczne;
  • unikanie noszenia ciasnych ubrań, zwłaszcza spodni z paskiem uciskających brzuch;
  • utrzymywanie prawidłowej masy ciała;
  • regularna aktywność fizyczna;
  • wypicie wody niegazowanej przed posiłkiem, aby delikatnie zneutralizować kwaśne pH w żołądku.

Jednym z częściej stosowanych domowych sposobów na zgagę jest wypicie pół szklanki wody z łyżeczką sody oczyszczonej. Metoda ta rzeczywiście likwiduje uczucie palenia, jednak jest ono chwilowe, a spożywanie sody na dłuższą metę może być szkodliwe dla zdrowia. Znacznie bezpieczniej jest sięgnąć po napar z mięty, rumianku bądź prawoślazu lekarskiego.

Wysoka higiena snu

Aby unikać zgagi lub zmniejszać jej nasilenie należy ostatni posiłek zjeść przynajmniej 2 godziny przed położeniem się do łóżka. Pozycja leżąca sprawia, że grawitacja kierująca treść pokarmową z przełyku do żołądka i dalszych odcinków dróg pokarmowych przestaje działać. Treść pokarmowa wraz z działającym drażniąco kwasem solnym cofa się do przełyku i podrażnia jego delikatną śluzówkę. Biorąc pod uwagę grawitację, osoby, które spożyły ostatni posiłek później, powinny położyć się na wyższej poduszce. Sprawi ona, że głowa i przełyk znajdą się nieco wyżej, co zapobiegnie cofaniu się treści pokarmowej.

Modyfikacja diety i unikanie używek

Mocna kawa, alkohol oraz papierosy to jedne z silniejszych czynników ryzyka zgagi oraz całej choroby refluksowej. Konieczna jest rezygnacja z nich. Odnośnie diety, warto zrezygnować z produktów spożywczych, które mogą nasilać uczucie palenia. Są to dania ciężkostrawne, ostre, smażone, tłuste oraz słodycze i napoje gazowane. Każdy inaczej reaguje na określone pokarmy, dlatego zawsze należy indywidualnie znaleźć produkty, które nasilają dolegliwość. Zaleca się jedzenie mniejszych porcji pokarmowych, ale częściej. Największym błędem jest jedzenie dużych posiłków, bardzo szybko i łapczywie. Bezpośrednio po spożyciu posiłku nie należy uprawiać aktywności fizycznej ani kłaść się na wznak.

Ustabilizowanie chorób ogólnoustrojowych

Wiele chorób ogólnoustrojowych może nasilać objawy zgagi. Są to między innymi nadczynność tarczycy, niedoczynność tarczycy, cukrzyca czy choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy. Najczęściej zgaga pojawia się w momencie, gdy choroba znajduje się w fazie ostrej lub gdy nie jest ustabilizowana. Dlatego aby zlikwidować zgagę należy dążyć do unormowania parametrów fizjologicznych organizmu. Przykładowo, przy cukrzycy będzie to utrzymywanie stałego poziomu glikemii, zaś przy chorobach tarczycy – uzupełnianie lub zmniejszanie ilości hormonów za pomocą diety i farmakoterapii.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Szczeklik A., Choroby wewnętrzne, tom I, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2006.
  2. Korzonek M., Dziergas A., Kuczyńska M., Choroba refluksowa przełyku (GERD) – problem wciąż aktualny, Forum Medycyny Rodzinnej, 5/2014.
  3. Chmiel K., Niśkiewicz I., Krela-Kaźmierczak I., Łykowska-Szuber L., Linke K., Pozaprzełykowe objawy refluksu żołądkowo-przełykowego, Nowiny Lekarskie, 3/2009.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów

Najpopularniejsze w Zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.