Aromaterapia i aromamarketing

Autor

mgr Aneta Nawrot

Spis treści

Aromaterapia i aromamarketing

Autor

mgr Aneta Nawrot

Spis treści

Aromaterapia i aromamarketing to dwa hasła ściśle ze sobą powiązane. Jak się okazuje zapach nie tylko pozytywnie wpływa na samopoczucie człowieka relaksując i odprężając, jednak wywołuje w potencjalnym kliencie chęć skorzystania z danego rodzaju usług m.in. w sklepie odzieżowym, ośrodkach spa czy gabinecie kosmetycznym.

Aromaterapia i aromamarketing

Historia zapachu

Tematem zapachów interesowano się już 5000 lat p.n.e za czasów Mezopotamii oraz Egiptu, gdzie olejki eteryczne oraz kadzidła wykorzystywane były do czczenia bogów oraz zmarłych. Wyższe klasy społeczne stosowały związki zapachowe w celu pielęgnacji ciała, a także między innymi w przypadku chęci zapewnienia sobie luksusu. Rynek perfumeryjny z kolei rozwinął się dzięki Fenicjanom, a w późniejszych czasach rozkwitł na terenach Azji, Afryki oraz Basenu Morza Śródziemnego.

Warto podkreślić, że olejki eteryczne wydzielane są do atmosfery przez znaczną część roślin, a także przez niektóre bakterie i grzyby. Ich jakość uwarunkowana jest składem chemicznym lotnych związków, które występują w różnych częściach roślin. Ciekawostką jest fakt, że w jednym olejku eterycznym może występować aż od 100 do 300 komponentów. Każdy olejek eteryczny charakteryzuje się unikalnym składem chemicznym oraz właściwościami terapeutycznymi.

Warto podkreślić, że początkowo olejki eteryczne znane były głównie z leczniczego działania na skórę, jednak szybko potwierdzony został ich wpływ na emocje człowieka. Poprzez swój wydzielany zapach pobudzają część mózgu, która odpowiedzialna jest za kondycję psychiczną. Warto podkreślić, że niektóre olejki eteryczne są w stanie pokonać apatię (trawa cytrynowa), smutek (majeranek), strach (jaśmin), niezdecydowanie (paczula).

Jak czuje się zapach?

Do substancji działających najmocniej należą lotne związki organiczne, które w cząsteczce zawierają kilkanaście atomów węgla. Warto podkreślić, że związki te wykazują bardzo różnorodny próg pobudliwości.

Jednym z pierwszych narządów, który odbiera zapach jest nabłonek węchowy, który znajduje się w górnej części jamy nosowej. W miejscu tym znajdują się komórki węchowe, a każda z nich specjalizuje się w jednym zapachu. W jednym czasie organizm człowieka jest w stanie wychwycić 15 substancji zapachowych, co oznacza, że w jednym momencie aktywuje 15 rodzajów komórek węchowych, inne zaś są nieaktywne.

Cząsteczki zapachowe zanim dotrą do receptorów węchowych muszą rozpuścić się w warstwie śluzu, która pokrywa jamę nosową. W związku z tym aby zadziałać, cząsteczki zapachowe muszą być:

  • lotne – dlatego, że receptory węchowe reagują na związki chemiczne, które przenoszone są przez powietrze;
  • rozpuszczalne w wodzie – aby mogły przechodzić wodnistą warstwę śluzu pokrywającą nabłonek komórek receptorowych;
  • rozpuszczalne w tłuszczach – aby przedostawać się przez błony komórkowe komórek receptorowych.

Zapach, który dochodzi do komórki węchowej powoduje uwolnienie impulsu elektrycznego, który pozostaje we wnętrzu komórki 1000 razy mocniejszy. Następnie przekazywany jest do mózgu.

Węch a emocje

Składniki olejków eterycznych w czasie wnikania do organizmu podczas kąpieli czy masażu przyczyniają się do zwiększenia równowagi emocjonalnej oraz harmonii życiowej, wyciszają oraz działają przeciwbólowo osłabiając aktywność zakończeń nerwowych, które odpowiedzialne są za przekazywanie sygnału bólu.

Warto podkreślić, że największe źródło olejków eterycznych znaleźć można wiosną oraz latem w lesie iglastym. Zapach produkowany przez jałowiec pospolity redukuje zmęczenie, bezsenność, lęki, obniża ciśnienie krwi, a także działa antyseptycznie. Z kolei zapach sosny zmniejsza objawy infekcji dróg oddechowych oraz astmy. Jodła i świerk redukują zmęczenie.

Zapach w gabinecie kosmetycznym

Zapach w gabinecie kosmetycznym, a więc tzw. aromaterapia może stanowić element masażu relaksacyjnego. Dodatkowo olejki eteryczne w kosmetologii stosuje się w celu poprawy urody oraz kondycji całego organizmu. Aromaterapia wykorzystywana w masażu przyczynia się do zmniejszenia widoczności cellulitu, rozstępów skóry, odmłodzenia naskórka, odżywienia, a także zwiększenia odnowy biologicznej mięśni. Korzystnie oddziałują również na włosy, bowiem pobudzają metabolizm jego komórek. Dodatkowo w dużym stopniu wpływają na psychikę działając relaksująco oraz pobudzająco. Warto podkreślić, że aromaterapia w zabiegach kosmetycznych przyczynia się do przyspieszania efektów odnowy biologicznej.

Aromamarketing

Obecnie aromaterapia coraz częściej znajduje zastosowanie w pomieszczeniach biurowych, a także w miejscach użytku publicznego. Aromamarketing oznacza formę walki z konkurencją usług takich jak hotele, galerie handlowe, kwiaciarnie, gabinety kosmetyczne czy ośrodki SPA. W miejscach tego rodzaju tzw. marketing zapachowy ma powodować charakterystyczne wrażenia. Oznacza to, że zapach może być czynnikiem ocieplającym lub ochładzającym, który w połączeniu z aranżacją danego wnętrza będzie dawać oczekiwany efekt.

Bibliografia

  1. Jakubiak I., Kosmetologia Estetyczna, Aromaterapia i aromamarketing, 4/2012.


Polecane produkty:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *