Nabiał w zdrowej diecie – jakie jest jego znaczenie?

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Koenzym Q10

Przez tysiąclecia nabiał stanowił jedno z podstawowych źródeł pokarmu dla ludzi. Mlekiem karmione są od dnia swoich narodzin wszystkie dzieci. Dorośli także chętnie sięgają po mleko oraz jego przetwory. Szeroko pojęty nabiał jest bardzo wartościowy i warto jak najczęściej gościć go na swoim stole.

Nabiał w zdrowej diecie – jakie jest jego znaczenie?

Właściwości nabiału

Mleko oraz produkty mleczne to przede wszystkim bogate źródło białka, które jest niezbędne w diecie każdego człowieka. Ponadto w mleku znajduje się duża ilość witamin i minerałów, które mają wpływ na nasze zdrowie. Szczególną rolę spełnia wapń, który jest budulcem kości. Pierwiastek ten ma też wpływ na pracę serca i układu nerwowego. Przetwory mleczne takie jak jogurty i kefiry zawierają w sobie także bakterie, które przyczyniają się do urozmaicenia flory jelitowej, co sprzyja trawieniu a także pozytywnie wpływa na układ odpornościowy.

Laktoza w nabiale

W ostatnich latach pojawiło się mnóstwo mitów na temat szkodliwości nabiału i konieczności usunięcia go z diety. Wśród jednego z głównych powodów wykluczenia produktów mlecznych jest wymieniana laktoza. Jest to cukier, nazywany często cukrem mlecznym, ponieważ znajduje się wyłącznie w mleku i jego przetworach. Do trawienia laktozy niezbędny jest specjalny enzym laktaza, który produkowany jest w naszych jelitach. Większość ludzi produkuje ten enzym przez całe życie, ale w przypadku grupy ok. 30% społeczeństwa organizm nie produkuje laktazy lub jej produkcja jest ograniczona, przez co trawienie produktów mlecznych jest utrudnione. U ludzi z nietolerancją laktozy pojawiają się wyraźne objawy w postaci biegunki, wzdęć lub bólu brzucha o różnym nasileniu. Ich występowanie jest wyraźnym znakiem, że należy zrezygnować lub znacznie ograniczyć mleko w codziennej diecie.

Więcej na temat laktozy można przeczytać w artykule: https://uczymyjakslodzic.pl/laktoza-czy-warto-sie-jej-obawiac/

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Mleko – jaki rodzaj wybrać?

Obecnie w sklepach półki z nabiałem należą do jednych z największych. Do wyboru są różne rodzaje mleka, z których każdy jest zachwalany przez producenta jako najlepszy. Pojawia się zatem uzasadnione pytanie – jakie mleko wybrać? Wszystko zależy od osobistych preferencji. Jednym z podstawowych elementów odróżniających mleka od siebie jest zawartość tłuszczu wahająca się od 0 – 3,2 %. Mleko o wysokiej zawartości tłuszczu jest polecane szczególnie dzieciom i osobom zdrowym. Mleko beztłuszczowe jest chętnie wybierane przez osoby odchudzające się.

W sklepach można kupić mleko pasteryzowane oraz UHT. Różnią się one od siebie sposobem konserwacji. Mleko pasteryzowane jest poddawane działaniu wysokiej temperatury, która unieszkodliwia bakterie występujące w mleku. Mleko to musi być przechowywane w lodówce i po otwarciu butelki nadaje się do spożycia przez kilka dni. Mleko konserwowane w technologii UHT nie wymaga przechowywania w lodówce, do czasu otwarcia. Po otworzeniu znacznie dłużej nadaje się do spożycia. Zarówno mleko pasteryzowane jak i mleko UHT są dobrymi produktami, po które warto sięgać.

Dla osób, które mają problemy związane z nietolerancją laktozy idealnym rozwiązaniem jest mleko bez laktozy, które jest powszechnie dostępne w niemal każdym sklepie.

Na koniec warto zwrócić uwagę także na mleka pochodzące od kóz lub owiec. Mają one nieco inny skład niż mleko krowie, dzięki czemu mogą po nie sięgać także osoby z alergią na białka mleka krowiego.

Ser: żółty czy biały?

Do grupy produktów mlecznych zaliczamy także szeroką gamę serów. W Polsce prym wiodą sery żółte oraz twarogi. Warto sięgać zarówno po jedne jak i drugie. Obie grupy serów mają swoje wady i zalety. Wybierając twaróg masz pewność, że dostarczasz swojemu organizmowi sporą dawkę białka i wapnia. Wybierając twaróg najlepiej postawić na ser półtłusty lub tłusty. Zawartość tłuszczu w serze poprawia jego smak ma też wpływ na lepsze przyswajanie wielu witamin i mikroelementów. Sery żółte to z kolei skarbnica wapnia i witaminy D. Niestety wadą tych serów jest wysoka zawartość tłuszczu, co sprawia, że lepiej nie jeść ich w dużych ilościach.

Podsumowanie

Nabiał to jedna z najpopularniejszych grup produktów żywnościowych. Jest on powszechnie dostępny dla wszystkich. Produkty nabiałowe zawierają w sobie duże ilości dobrze przyswajalnego białka, witaminy oraz mikro- i makroelementy. Szeroka gama dostępnych w sklepach produktów mlecznych sprawia, że każdy znajdzie wśród nich coś dla siebie.

Artykuł sponsorowany

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów

Najpopularniejsze w Zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.